Widgetized Section

Go to Admin » Appearance » Widgets » and move Gabfire Widget: Social into that MastheadOverlay zone

Articol vizualizat de : 690 ori

Regii asfaltului: Dorinel Umbrărescu şi Costel Căşuneanu, trimişi la colţ

Dorinel Umbrărescu şi Costel Căşuneanu, doi dintre cei mai bogaţi oameni din ţară, au fost traşi pe linie moartă. Cel puţin în ceea ce priveşte unul dintre contractele cu Compania Naţională de Drumuri şi Autostrăzi. Anca Boagiu a tăiat, la propriu, orice neam de colaborare cu firmele celor doi magnaţi ai asfaltului. Urmează o perioadă grea… dacă au zburat din graţiile lui Băsescu şi ale apropiaţilor acestuia.

Conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale i-a lăsat pe Căşuneanu şi Umbrărescu cu ochii-n soare. Asta cel puţin în ceea ce priveşte contractul privind tronsonul Moara Vlăsiei-Ploieşti din autostrada Bucureşti-Braşov.

Penalizaţii fără pagubă

Cei doi afacerişti, botezaţi de presă “regii asfaltului”, abandona­seră lucrările de un an şi jumă­tate pe motiv că nu li se suplimen­taseră banii pentru contract. De fapt, în bună tradiţie românească, Umbrărescu şi Căşuneanu băteau şaua să priceapă iapa că nu le-ar strica nişte lucrări suplimentare. Şi nu era vorba de un procent-două, ci de o majorare a cheltuielilor cu peste 80 milioane lei. Adică 800 miliade lei vechi, 20 milioane euro şi aşa mai departe. Mai mult, autorităţile şi-au tras pe seamă că suma respectivă a fost dată fără respectarea prevederilor legale, dar şansele de recuperare a bani­lor tind spre zero. Oricum, socie­tăţile patronate de Căşuneanu şi Umbrărescu se aflau deja, în fapt, în afara contractului. Şi asta pentru că, din moment ce nu au reuşit să-şi umfle şi mai mult contractul iniţial, au renunţat la lucrări. Astfel, de aproape un an şi jumătate nu s-a mai mutat nici măcar o roabă cu nisip pe sectorul de autostradă câştigat ce PA&CO şi Spedition UMB. Prin urmare, deşi au încasat deja trei sferturi din costurile prevăzute în contract (peste 670 milioane lei), cei doi „regi ai asfaltului” au lăsat-o baltă cu execuţia când se apropiau de jumătatea lucrărilor.

Nu-i loc de rămas-bun

Nici Căşuneanu şi nici Umbrărescu nu vor fi traşi cu totul pe linie moartă. Faptul că deja au prins alte lucrări este mai mult decât suges­tiv. Ambii au cotizat din greu la campaniile lui Băsescu şi astfel de contribuţii nu pot fi trecute prea uşor cu vederea. În fond şi la urma urmei, totul se rezumă la bani. La cât mai mulţi bani, care să susţină, din greu, eforturile PD-L de a-şi recâştiga poziţiile pierdute pe motiv de criză, Boc, Băsescu, Udrea şi altele de acest gen. Noile contracte, precum şi cele ce vor urma cu siguranţă au un scop bine definit: susţinerea şi fidelizarea sponsorilor de campanie. PD-L ştie de ce. Acesta este motivul pentru care în perioada următoare va fi o adevărată efervescenţă de lucrări. Autostrăzi, drumuri, poduri şi alte din astea, numai bune să rotunjească o serie de conturi şi, implicit, anumite bugete de campanie.

Puşi pe liber

CNADNR a reuşit, într-un final, să ia măsurile care se impun vizavi de nerespectarea prevederilor contractuale. Ţinând cont de întârzierea lucrărilor, de mobilizarea aproape inexistentă şi de lipsa unui program coerent de lucrări, s-a luat decizia rezilierii contractului cu Umbrărescu şi Căşuneanu. La asta se adaugă şi cererile, din ce în ce mai insistente, de a majora preţul contractului în condiţii care, potrivit CNADNR nu au nimic în comun cu legislaţia în vigoare. Una peste alta statul a rămas în pierdere. S-au dat bani, şi nu puţini, în schimbul unor lucrări care mai mult nu au fost făcute. Nu că ar fi de mirare, mai ales că în România genul acesta de afaceri a fost patentat cale de mai bine de două decenii, fără ca să iasă cineva în pierdere. Cu excepţia statului român, însă genul acesta de găuri nici nu mai intră la socoteală. Rezilierea unui contract nu înseamnă de fapt nimic. Iar speculaţiile cum că Umbrărescu şi Căşuneanu sunt pe cale să-şi ia adio de la contractele grase pe bani de la buget sunt lipsite de susţinere reală.

Nu rămân pe tuşă…

Deşi există zvonuri că „regii asfaltului” ar fi căzut din graţiile prezidenţiale, realitatea pare a fi cu totul alta. Cu puţin timp înainte de a fi trase pe dreapta de către Anca Boagiu, societăţile lui Umbrărescu au „prins” un nou contract pe bani publici. Şi tot o bucată de autostradă. Este vorba de un sector din autostrada Timişoara-Lugoj, oferta câştigătoare fiind de peste 200 milioane lei.

Pe lângă lucrările cu CNADNR, Tehnostrade (a lui Dorinel Umbrărescu) mai are şi alte lucrări proaspăt câştigate. E vorba de drumul judeţean Huruieşti-Buhoci din Bacău, o serie de reparaţii de drumuri judeţene în Iaşi, reabi­litarea drumului dintre Moineşti şi Zemeş şi aşa mai departe.

Nici Costel Căşuneanu nu are motive să se plângă. Cu puţin timp în urmă, Primăria Capitalei i-a aprobat majorarea cu 30% a contractului de lărgire a şoselei Pipera. Undeva la vreo 30 de mi­lioane de lei, aşa, din scurt. Prin urmare, ce au pierdut de o parte s-a compensat de cealaltă parte.

Ce-i drept, Căşuneanu a devenit ceva mai puţin vizibil în ultima perioadă. Dar treaba se va reaşeza pe vechiul făgaş imediat ce se va termina bâlciul juridic creat în jurul controversatului Cătălin Voicu. Deja Înalta Curte i-a acordat dreptul de a părăsi ţara, un prim pas extrem de important. Urmează, cel mai probabil, disjungerea dosarelor şi, ulterior, neînceperea urmăririi penale. Eventualii sponsori de campanie trebuie ţinuţi aproape…

Social

Scris de la 22 aprilie 2011. Adaugat in Ancheta. Poti urmari orice raspuns la acest articol prin intermediul RSS 2.0. Poti lasa un comentariu sau un trackback (link) la acest articol.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *